TOP GUN
1993/8. szám 44-47.oldal.
CSEHSZLOVÁKIA’ 1968
(Magyar repülők
szlovákia felett)
Bár már pontosan huszonöt esztendő telt
el Csehszlovákia 1968. évi megszállása óta, a magyar köztudatban a mai napig
úgy él az okkupáció, hogy abban magyar részről mindössze egy hadosztály - a
zalaegerszegi 8. gépkocsizólövész - vett részt. Pedig a valóság más. Magam is
csak az okmányok feldolgozása során ismerkedtem meg a tényekkel. Nevezetesen
azzal, hogy szinte az egész magyar ,Légierő” közreműködött valamilyen formában
a megszállásban. A könnyebb érthetőség kedvéért írtam „légierőt” és tettem
azonnal idézőjelbe. Mert már akkor - akárcsak most - a „légierőt”
belesuvasztották a légvédelem legmélyebb zsákjának fenekén elhelyezett
gyűjtőbe. Ennek volt azután köszönhető, hogy a légvédelemre kiválóan
felkészített pilótáink a teljesen új harcászati feladatoknak - amelyeknek a
gépek sem feleltek meg - csak kínkeserves erőfeszítésekkel tudtak eleget tenni.
Szerencsére nem került harcra sor.
Pedig
a Csehszlovákiát 1968. augusztus 21-én megszálló, úgynevezett „szövetséges
csapatok” harcra készültek. Ez senki előtt, még a magyar politikai vezetés
előtt sem volt titok. Már az első tárgyalások során, 1968. július 24-én
11.00-kor Provalov vezérezredes, a Magyarországon állomásozó szovjet Déli
Hadseregcsoport (DHDSCS) parancsnoka tájékoztatta a magyar katonai vezetést,
félreérthetetlenül kijelentve „a gyakorlat (a különböző hivatalos
tanácskozásokon, okmányokban a megszállást mindig „gyakorlat”-nak nevezték)
politikai célja segítséget nyújtani a csehszlovák népnek az ellenforradalom
leverésében... A hadsereg csapatait, ha lojálisak, nem bántjuk, de ha
ellenállnak, szét kell verni őket.” Majd részletezte a hadműveleti tervet.
A
magyar politikai és katonai vezetés számolt a harccal. Ennek megfelelően a
megszállás első napján, 1968. augusztus 21-én a 8. gépkocsizó lövészhadosztály
csak lőszert és a kötszert vitt magával az útra. Semmi mást. A magyar
repülőtereken a gépek mellett is nagy mennyiségű lőszer és rakéta volt
fölhalmozva. Mindenki készen állt a harcra. De hogyan is alakult ki ez a
helyzet? Kezdjük az elején a dolgok vizsgálatát. A Csehszlovák Kommunista Párt
Központi Bizottságának 1968. január 3-5-i plénumán heves vitát követően Dubcek
vezetésével leváltották a régi elnökséget. Dubcekék az egész addigi politika
gyökeres megváltoztatását, a közélet demokratizálását és az „emberarcú
szocializmus” megteremtését tűzték ki célul. E lépések szinte azonnal
kiváltották az akkori szovjet vezetés dühödt ellenszenvét és ellenlépéseit. A
szovjet vezérkar már március második felében megkezdte a katonai megszállás
tervezését, és májusban, a moszkvai tanácskozáson gyakorlatilag a többi
szocialista ország pártvezetői is elfogadták egy esetleges ,,katonai megoldás”
lehetőségét. A Magyarországon állomásozó szovjet DHDSCS már április 8-án
megkapta Grecskó marsall, szovjet honvédelmi miniszter parancsát a
megszállásra.
A magyar párt és állami, valamint katonai vezetés ekkor még nem tudott minderről semmit. Csupán a moszkvai tanácskozás során ébredtek rá a tényleges helyzetre. De még akkor sem számítottak arra, hogy a szovjetek hazánkat is be akarják vonni az agresszióba. Grecskó marsall kérése 1968. július 10-én 13 óra 10 perckor futott be Czinege Lajos honvédelmi miniszterhez. Három magyar hadosztály közreműködését kérték. Kemény diplomáciai harc kezdődött az igény csökkentésére. Végül egy „csökkentett hadosztályban” egyeztek meg. A valóságban ennél jóval több lett. Az első meglepetés július 25-én, ebéd után, 14.00-kor érte a megállapodások szerint Mátyásföldön a szovjet DHDSCS főhadiszállásra kiment magyar tábornokokat és vezérkari tiszteket. Abban a biztos tudatban érkeztek a hadműveleti részlettervek kidolgozására a helyszínre, hogy a hadosztály légi biztosítását és támogatását a szintén Magyarországon állomásozó szovjet 36. légi hadsereg ezredei fogják végezni. A résztvevők szerint a szovjet válasz, csak néhány szóval volt több mint a rövid „nyet”. „Mi biztosítjuk a mieinket, ti biztosítsátok a tieiteket, ha akartok légi biztosítást.” Azt hiszem, nem kell bővebben bizonyítgatnom, hogy korszerű harcban egyszerűen lehetetlen légi támogatás és biztosítás nélkül harcolni. Egy ilyen harc ,,eredménye” csak elviselhetetlenül nagy veszteség lenne.
Nehéz helyzetbe került a magyar fél. A szovjetek már július utolsó napjaira tervezték a megszállást. A magyar légierőt tehát szinte órák alatt kellett egy, az alaprendeltetésétől, a légvédelemtől gyökeresen eltérő harcfeladatra átállítani. Az előrenyomuló magyar ezredek harcának támogatására. Bár a kiképzés során gyakorolták a földi célok elleni támadást, sőt lövészetet is. A feladat mégis teljesen új volt. Az agresszióban közreműködő országok július 28-én estére mindenütt befejezték a fölvonulást. 29-én hajnalra készen állottak a támadásra. A magyar légierő is. A magyar vezérkari főnök parancsára az Országos légvédelmi Parancsnokság (OLP) parancsnoka július 29 én éjszaka adta ki az első, 001-es számú parancsát.
E
parancsban kettős feladatot határozott a magyar légierő részére. Egyrészt 4
MiG-15bisz és 5 MiG-21 F-13-as vadászrepülő-századdal föl kellett készülni a 8.
hadosztály harcának légi támogatására és oltalmazására. A hadosztály sávjában
föl kellett deríteni a csehszlovák fegyveres erők tevékenységét. Szükség esetén
pedig fedélzeti fegyverekkel, rakétákkal le kellett fogni az esetleg ellenálló,
harcoló csehszlovák csapatokat.
Másrészt,
a többi repülőszázadnak meg kellett oldani a hazai légtér védelmét. E feladat
időközben jelentősen megnőtt, mivel a szovjet 36. légi hadsereg összes
ezredével a DHDSCS hadosztályainak hadműveletét támogatta, így nem volt képes
ellátni az ország légterének védelméből reá háruló feladatokat. Ezeket is a
magyar repülőszázadok vették át.
A MAGYAR ÉS SZOVJET
LÉGIERŐK DISZLOKÁCIÓJA MAGYARORSZÁGON
Mielőtt
tovább folytatnánk a meg-szállás eseményeinek vizsgálatát, röviden tekintsük
át, hogy 1968 nyarán milyen magyar és szovjet repülőerők működtek hazánk
területén. Mint említettem, a magyar „légierők” az OLP 1. (VESZPRÉM) és 2.
(MISKOLC) honi légvédelmi hadosztálya állományába, vagy közvetlenül az OLP
alárendeltségébe tartoztak. Az 1. h.lé. hadosztály kötelékébe a pápai 47. és a
taszári 31. honi vadászrepülő-ezredek, a 2. h.lé. hadosztály kötetékébe pedig
az 59. honi vadászrepülő- és a 86. önálló vegyes repülőosztály tartozott. Ez
utóbbi kettő Kecskeméten állomásozott. Hadi alkalmazás esetén a 31. és 59.
vadászrepülő-ezredek MiG-15-ös negyedik századai a szárazföldi csapatok
alárendeltségébe kerültek, felderítési feladatok végrehajtására. Csehszlovákia
megszállásába az említett négy egységen kívül bevonták még a szolnoki Kilián
György Repülő Műszaki Főiskola kiképzőezredének MiG-15-ös gépállományát is. A
magyar légierőnél 1968 augusztusában a kővetkező harci géptípusok állottak
szolgálatban: MiG-15 bisz, MiG-17 PF, MiG-19 PM/SZM, MiG-21 F-13, MiG-21 PF,
MiG-21 UTI. A harcértékük 1968. augusztus 20-án 20.00-kor.
Táblázat:
Az egység |
MiG-21 F-13 |
MiG-21 PF |
MiG-15 bisz |
MiG-17PF |
MiG-19 PM |
47. h.vre.e. |
|
|
|
|
|
rep. gép |
18 |
9 |
|
|
|
rep.gép |
16 |
9 |
|
|
|
vezető |
20 |
16 |
|
|
|
31.h.vre.e |
|
|
|
|
|
rep.gép |
9 |
10 |
1+1 |
9 |
|
rep. gép |
11 |
9 |
1 |
13 |
|
vezető |
14 |
10 |
4 |
14 |
|
59.h.vre.e |
|
|
|
|
|
rep.gép |
20- |
|
12 |
|
9 |
rep.gép |
21 |
|
12 |
|
12 |
vezető |
|
|
|
|
16 |
Kilián Rep. Mű. Főisk |
|
|
|
|
|
rep. gép |
|
|
31 |
|
|
rep. gép |
|
|
31 |
|
|
vezető |
|
|
|
|
|
Az MN össz. |
47 |
19 |
44+1 |
9 |
9 |
rep. gép |
|
|
|
|
|
rep. gép |
48 |
18 |
44 |
13 |
12 |
vezető |
55 |
26 |
47 |
14 |
16 |
Megjegyzés:
a számlálóban a pilóták száma aug. 20-án 2.00-kor, a nevezőben a teljes
harckészültség befejezésekor, 21-én 09.00-kor. A gépállomány nem változott. A
hadosztály támogatására kijelölt gépek közül a legnagyobb harcértéket a MiG-21
F-13-as együléses nappali vadász képviselte. Fedélzeti lokátora nem volt.
Fegyverzete: 2 db K-13-as infra rávezetőfejes rakéta és egy 30 mm-es gépágyú
volt.
A honi légvédelmi
rendszer akkor legkorszerűbb gépe a MiG-21 PF, fedélzeti lokátoros elfogóvadász
volt. Fegyverzete: 4 db RSZ-2 USZ rádióirányítású rakéta. Mivel fedélzeti
gépágyúval nem rendelkezett, földi célok ellen nem volt célszerű alkalmazni.
A
MiG-15 bisz-t a földi csapatok támogatására és felderítésére tervezték
fölhasználni a megszállás során. Bár a megszálláskor csak vizuális felderítést
hajtottak végre, egyes példányaikba AFA-39-es légi fényképezőberendezéseket is
beszereltek. A hadosztály által igényelt légi fényképezést más géppel oldották
meg.
A
támogatásra kijelölt gépeket 2-2 UB blokkal is felszerelhették. Egy blokkban 16
db SZ-5-ös földi célok elleni nem irányítható rakétát helyeztek el. E blokkok
és rakéták előkészített állapotban a gépek mellett voltak!
És
a szovjetek? A 36. szovjet légi hadsereg kötelékébe 1968 augusztusában a
következő alakulatok tartoztak:
5. vadászrepülő-ezred (Sármellék) 38
MiG-21 PF géppel. Ez az ezred eredetileg a magyar honi légvédelembe is
bekapcsolódott. Feladatait 21-ével a mieink vették át.
14
. vadászrepülő-ezred (Kiskunlacháza), 35 MiG-21 PF-fel.
515. vadászrepülő-ezred (Tököl), 33
MiG-21 PF-fel.
1. vadászbombázó-ezred (Kunmadaras),
31 Szu-7 B/BM és 13 MiG-21 R,
727. gárda-bombázóezred (Debrecen)
33 II-28, és 9 Jak-28
396. helikopterezred (Kalocsa), 11
Mi-5 és 25 Mi-4.
A 36. szovjet légi
hadsereg Csehszlovákia megszállásában összesen 233 szovjet géppel vett részt.
Az időközben beérkezett megerősítésekről, illetve ezek származási helyéről
nincs adatunk.
A KÉSZENLÉT ÉS
HARCFELADAT
Július
29-én reggel 08.30-ra a repülőtereken a gépeket széttelepítették és álcázták. A
MiG-21 F-13-as és UTI típusokra felfüggesztették az UB-blokkokat, az összes
különböző rakétákat pedig a gépek mellett tárolták. A repülőterek légvédelmét
megerősítették légvédelmi gépágyús ütegekkel és előkészítették a tartalék
repülőtereket. A gépekhez négy javadalmazás (!) lőszert halmoztak fel.
A hajnali órákban a
31. vadászrepülő-ezred 4. MiG-15-ös felderítőszázada Taszárról áttelepült
Szolnokra. Az 59. ezred felderítőszázada saját repülőterén maradt.
A
86. vegyes repülőosztálytól 8 Mi-l-es helikoptert vezényeltek a hadosztályhoz
és kettőt a HM rendelkezésére Budaörsre. Július 29-én 08.30-ra mindenki a
helyén volt és készen állott a feladatra. Bár politikai megfontolásból
Brezsnyev ekkor még elhalasztotta a megszállást három héttel, a feladat és
fölállás már nem változott meg a továbbiakban. Ennek tükrében tekintsük át a
magyar repülők harcfeladatát.
A hadműveleti tervek
alapján a 8. gépkocsizó-lövészhadosztálynak a Vág (Pöstyen É.-ig)-Duna, Komámo
(Komárom) K.-Ipoly és Nagykürtős É.-Nagytapocsány É. által határolt mintegy 10
000 km2-nyi területet kel-lett - az okkupáció első napján délig -
megszállni. Ehhez igazodott a magyar repülők tevékenységi területe, pontosabban
sávja. Jobbról: Salgótarján-Zólyom (Zvolen)-Csaca (Cadca). Balról:
Esztergom-Érsekújvár (Nové Zámky)-Libnik. A sávba való be- és kirepüléseket az
OLP, illetve a szovjet 36. légi hadsereg harcálláspontján működő magyar
hadműveleti csoport engedélyezte. A repülő-századokat közvetlenül az OLP
harcálláspontjáról vezették.
A
gépek a határátlépést követően a terep főlőtt 500-1500 méteren repültek be a
fedőszámmal meghatározott - vagy a hadosztály által kért - célterület, célpont
fölé. A harcfeladatot ott kellett megkapniuk a hadosztály ezredeihez kiküldött
repülő hadműveleti összekötő csoportoktól. A rendszer látszólag kifogástalan
volt. Előreszaladva az időben, meg kell azonban állapítani, hogy augusztus
21-én reggel és délelőtt, a megszállás napján már korántsem működött olyan
kifogástalanul, mint ahogy a tervezés során elképzelték. Ugyanis a
rádiókapcsolat a lövészezredektől a gépek felé nem működött. Csak kerülővel.
Hiába köröztek a géppárok a menetoszlopok felett, az ezredparancsnok ha netalán
célpontot akart volna a gépek részére kijelölni, kénytelen volt a hadosztályon
keresztül először tájékoztatni az OLP-t, majd az OLP közvetlenül, vagy a
vadászrepülő-ezreden keresztül a géppárt. Tehát jó néhány percet vesztettek, és
az áttételek mind hibaforrást is jelentettek egyben. A hiba oka pedig roppant
egyszerű volt. Mint említettem, a vadászrepülő-ezredek a honi légvédelmi
rendszerbe voltak betagolva. A lövészezredekhez kiküldött repülő hadműveleti
csoportokat csak olyan rádióállomásokkal tudták - ennek következtében -
fölszerelni, amelyeket először telepíteni kellett ahhoz, hogy a fejük főlőtt
lévő gépekkel forgalmazni tudjanak. Erre pedig nem volt mód, mert a lövész- és
harckocsiezredek állandó mozgásban voltak. Az istennek nem akartak megállni...!
Egyrészt, mert határidőre kellett feladataikat teljesíteni, másrészt, mert - az
első órákban - számítottak a harcra és nem kívántak „ideális célpontul"
szolgálni.
Nagyon
komoly problémát jelentett az együttműködés megszervezése a szovjet
repülőalakulatokkal. A magyar és szovjet ezredek repülőtereit az előbb
fölsoroltam. A DHDSCS hadosztályai a magyar csapatoktól nyugatra működtek. Bal
sávhatáruk messze benyúlt Morvaország nyugati területeire, hiszen fő feladatuk
Pozsony és Brünn (Brno) megszállása volt. Ha csak ránézünk a térképre, azonnal
látható, hogy a szovjet gépek zöme repülés során keresztezte a mieink repülési
sávjait. Csak a légi folyosók aprólékos elosztásával, a repülési magasságok
pontos meghatározásával lehetett a sorozatos baleseteket elkerülni. A szervezés
tényleg nagyon aprólékos és pontos volt. A baj csupán az volt, hogy az első
nap, augusztus 21-én a szovjetek egyszerűen fütyültek a repülési fegyelemre és
az együttműködésre. Egy esetben csak a hajszál választotta el vadászainkat,
hogy nem nyitottak tüzet egy szovjet gépre. Az OLP nagyon határozott
fellépésére volt szükség ahhoz, hogy a 36. légi hadsereg valóban kézbe vegye az
ügyeket, és augusztus 22-éré helyreállítsa a repülési fegyelmet. De most még
csak július végénél tartunk. Pontosan meghatározták a tűzmegnyitás feltételeit
is: „A tevékenység folyamán az ellenfél részéről történő tűzmegnyitás esetén a
gyakorlat körzetében a DHDSCS parancsnokának elhatározása szerint a
repülő-hadműveleti csoport parancsnoka engedélyezi a választüzet...
Repülőgépeinkre tüzelő ellenséges légvédelmi rakétakomplexumokat külön parancs
nélkül, a tevékenységet jelentve kell megsemmisíteni.”
Mint
említettem, a július végi, a szovjet vezérkar által eredetileg tervezett
agressziót Brezsnyev elhalasztotta. A magyar légierő teljes készenlétén is
jelentősen enyhítettek. Mivel senki sem magyarázta meg az állománynak a
készenlét enyhítésének okát, sokan már arra gondoltak, a csehszlovák válságot
sikerült politikai eszközökkel megoldani. A teljes képhez tartozik, hogy a
szigorú titoktartás miatt viszonylag kevesen tudtak a beavatkozásról. A
legénység teljes mértékben, sőt a tisztek többsége is ekkor még azt hitte, hogy
valóban csupán egy gyakorlatról van szó.
Az
OLP vezetése kihasználva az így kapott szünetet, megegyezett a DHDSCS
parancsnokságával, hogy a szovjet 36. légi hadsereg bombázói szükség esetén
átvállalják azoknak a céloknak a megsemmisítését, amelyek meghaladják a
bombákkal fel nem szerelt magyar vadászgépek lehetőségeit. Komoly problémákat
okozott, hogy a hajózók nem kapták meg a szükséges 1:200 000-es térképeket,
csak nagy késéssel. A térkép-mizéria egyébként végigkísérte az egész
megszállást, mivel a szárazföldi csapatok sem rendelkeztek elegendő térképpel,
lévén Csehszlovákia baráti ország, sem magyar térképészeti intézet nem
készített területéről felmérést és térképet, sem a vezérkar nem folytatott
irányába felderítést. Adatokkal - és utólag derült ki, hogy roppant
pontatlanokkal - csak a szovjetek rendelkeztek.
A
szocialista országok pártvezetői közül Kádár János találkozott utolsónak
Alexander Dubcekkel augusztus 17-én Komáromban (Komarnóban). Rá akarta beszélni
a csehszlovák vezetőt, hogy engedjen a nyomásnak de Dubcek szilárdan kitartott
álláspontja mellett. A végső döntés már másnap, 1968. augusztus 18-án született
meg Moszkvában. Az öt pártvezető, elfogadva Brezsnyev javaslatait, megegyezett
a katonai megszállásban.
Szinte
még folyt a tanácskozás, amikor Grecskó marsall már kiadta utasításait és
tájékoztatta Czinege Lajos magyar honvédelmi minisztert a szükséges katonai
lépésekről. Czinege Lajos utasítására az OLP parancsnoka ismét elrendelte a
készenlétet. A légierőknek 19-én 08.00-ig kellett elérni a 001-es
harcintézkedésben már meghatározott készenléti fokot. Egyúttal 20-án minden
magyar - és nem magyar közreműködő - repülőgépet elláttak a megkülönböztető
jelzéssel. Csak a honi légvédelmi rendszerben működő magyar gépekre nem
festették rá a megkülönböztető kettős csíkot. Ezek viszont nem léphettek
Csehszlovákia légterébe. Augusztus 21-én 06.00 - azonban ezeket is II. fokú
készültségbe helyezték.
A MEGSZÁLLÁS NAPJA
Augusztus
20-án este a teljes állományt - természetesen megfelelően differenciálva -
tájékoztatták a Csehszlovákia elleni hadművelet feladatairól. A szövetséges
csapatok, közép-európai idő szerint pontosan éjfélkor lépték át Csehszlovákia
határát. A hadműveleti okmányokban, parancsokban viszont augusztus 21-én 02.00
szerepel, mivel előző nap este mindegyik parancsnokságon a moszkvai időzónához
igazították az órákat. Függetlenül attól, hogy ez egyáltalán nem felelt meg a
közép-európai körülményeknek. Rengeteg zavart és félreértést okozott ez az
„apróság”, amelynek egyetlen előnye volt: Moszkvában a szovjet vezetőknek nem
kellett az időt átszámolni. Kára annál több. De ezzel ki törődött?
Elsőnek
a szovjet légideszantos egységek rohanták le a csehszlovák repülőtereket. Erről
viszont nem tájékoztatták sem az OLP-t, sem a 8. hadosztályt. Repülőezredeink
és pilótáink így abban a tudatban szálltak fel, hogy perceken belül akár harcra
is sor kerülhet.
Az
OLP parancsnoka 02.35-kor (moszkvai idő!) helyezte az alakulatokat és a Kilián
Főiskolát teljes harckészültségbe. A készenlétet 04.45-re érték el. Első
gépeink az OLP által meghatározott időben és sorrendben szálltak fel Pápáról,
Taszárról, Kecskemétről és Szolnokról. Mielőtt továbbhaladnánk az események
sodrában, mint szerző az esetleges időbeli eltérésekért a szemtanúktól elnézést
kérek. Nem elírásokról, hibákról van szó, hanem a már említett moszkvai
időszámítás bevezetése miatti problémákról. Mivel repülőezredeink egyszerre és
egy repülőtérről kettős feladatot láttak el, kénytelenek voltak „kettős
könyvelést” vezetni a hadműveleti naplókban. Magyar idő szerint elkönyvelni a
honi légvédelmi repüléseket és moszkvai idő szerint a megszállás légi
biztosítását. A kettő időnként - főleg a jelentésekben - összekeveredett. Így
fordulhatott elő, hogy ugyanazok az alakulatok az első fölszállásokat hol 21
-én 04.50-re, hol 06-50-re jelentették... és így tovább.
A
naplók pontosan rögzítik az eseményeket. Nézzünk bele az egyikbe, a pápai 47.
honi vadászrepülő-ezredébe. Íme az események (az összes időt a moszkvai időzóna
szerint számolták):
1968. augusztus 21.
-02.40. A teljes
állomány részére az OLP elrendeli a teljes harckészültséget.
Ezen
belül:
-
9 db MiG-21 PF 03.37-re érje el az első fokozatú készenlétet
-a
teljes repülőgép-állomány pedig 04,10-re
- 03 15. 18 db MiG-21
F-13-ra az UB-blokkok betöltése megkezdve.
-03.40. A földi lépcső
megkezdte áttelepülését a Kenyéri hadműveleti repülőtérre.
-04.00 Az ezred
őrjáratozási légtere: KEMENCE-VÁC -SZÉCSÉNY-SZIRÁK
LÉGTÉRFOLYOSÓ: PÁPA-NOVÉ ZÁMKY-DEVECSER-VÁC.
H= 3500-5000.
Az
őrjáratozási légtérből kirepülési kapu:
KEMENCE-DRÉGELYPALÁNK-ÉRSEKVADKERT-NÓGRÁDSZAKÁL.
-05.10. A földi lépcső
beérkezett a hadműveleti reptérre.
-05.40. A hadműveleti
reptér nappali fogadásra kész LUCS-csal (fényszórók nélkül).
-06.20. Az ezred új
őrjáratozási légtere LÉVA központtat R-20 km. H=3000-5000
-06.20. A 8. gl.
hadosztály harcálláspont települési helye: LÉVA.
-07.00. 4 MiG-21 F-13
és 2 MiG-21 PF első fokozat.
-07.10. 1. géppár (R.
őrgy. és Cs. szds.) felszállás a LÉVA őrjár. légtérbe. (Azaz, magyar idő
szerint
05.10-kor, hajnalhasadáskor.)
-07.13. 1. géppár
MiG-21 F-13 emelve. A H= 40.
-07.20. Az
együttműködés megszervezve Taszárral és Kecskeméttel.
A szerző megjegyzése: a három ezred
összehangoltan, egymást váltva végezte az őrjáratozást. Így a légtér mindig
ellenőrzés alatt állott.
-08.15 1. géppár
MiG-21 F-13 emelve. Őrjáratozási légtérbe. P. őrnagy és B. szds. H= 40.
A szerző megjegyzése: mivel az érintett
tisztekkel nem sikerült beszélnem és hozzájárulásukat kérnem megnevezésükhöz,
csak nevük kezdőbetűjével jelzem őket.
-09.45 1 géppár MiG-21
F-13 emelve az őrjáratozási légtérbe. (P. szds, és T szds.)
Mezőkövesd
együttműködési repülőtéren szállnak le. (14.10-re értek vissza Pápára.)
-10.26. Riasztva 1 db
MiG-21 PF éles célra. (4849) (Később azonosítva, a cél saját, az elfogó
leszállítva.)
A szerző megjegyzése. Egy fegyelmezetlen szovjet gép volt.
Mivel az első figyelmeztetésre nem reagált, a magyar gép majdnem tüzet nyitott
rá.
A
napló így folytatódik oldalakon keresztül. Félbeszakítom. Úgy vélem, ennyi is
érzékelteti a nap lüktető ütemét. A pápaiak utolsó bevetésére 19.08-kor került
sor. A napi összefoglalás így szól:
„Az első hadműveleti nap befejeződött. Az ezred végrehajtott MiG-21 F-13 géppel 20 repülőgép-bevetést, MiG-21 PF géppel 1 repülőgép-bevetést. Összesen 21 repülőgép-bevetést. A bevetett repülőgépek közül 2 géppár MiG-21 F-13 MEZŐKÖVESDEN szállt le a feladat végrehajtása után, majd ismételt előkészítés után MEZŐKÖVESD rt.-ről riasztva és kivezetve az őrjáratozási légtérbe, majd a feladat végrehajtása után hazavezetve és PÁPA repülőterén leszállítva. „
Hasonlóan nézett ki a
többi ezred feladata is. Az egyik szemtanú így summázta az első nap élményeit:
„Irány LÉVA, majd NYITRA, illetve a Vág. Ellenséges géppel sehol sem
találkoztunk. Így akadálytalanul szánthattuk az eget. Légvédelmi tüzet sem
kaptunk. Az első órák után mindenki nagyon megkönnyebbült és zavartalanul
élvezhette a repülést.”
Ellenség
nem lévén, a MiG-15-ösök saját alakulataink előrenyomulásának helyzetét
figyelték és jelentették. Egy csokorra való a jelentéseikből.
-„Nyitra-Hlohovec (Galgóc) közötti úton gépkocsi-, harckocsioszlop. Az oszlop éle áll, a vége ÉNY-i irányba mozog.
- Nyitra D-i szegélyén saját gépkocsik,
harckocsik állnak.
- Nyitra K-i szegélyén 5 tüzérségi
tüzelőállás, saját... „
És így tovább. Mint
említettem, a felderítés vizuális volt. Azaz a megfigyelő fél szemmel az 1:200
000-es térképet leste, tömve egy magyarnak nyelvtörő szlovák nevekkel, és fél
szemmel az egy szem távcsövével az alatta történő eseményeket. Ennek ellenére
aranyat értek a szinte kivétel nélkül nagyon pontos és „percre kész”
jelentéseik mind a hadosztálynak, mind a vezérkarnak, mivel - mint többnyire
megszokott volt azokban az években - a rádióösszeköttetés a földi csapatok
között sem volt „zavartalan”. A gépek és az OLP között viszont mindig működött!
A
fránya szlovák nevek azonban komoly problémát jelentettek. időnként alaposan
elolvasták megfigyelőink. Egy példa: „Nyitra-morovcei műúton.gépkocsioszlop
mozog. Az oszlop eleje Morovcénél.” Azóta sem tudtam azonosítani ,Morovcét”.
Igaz, hogy van egy Mochovce (Mohi) nevű község, de az Lévánál van. Egyébként
most, napjainkban ott épül az új szlovák atomerőmű! Ha viszont erről a
községről volt szó, akkor az oszlopnak visszafelé kellett mozognia a magyar
határ irányába.
Egyszóval ilyen
félreértéseket is lehet találni a jelentésekben.
Az
első nap délig több mint 60 repülőbevetést hajtottak végre pilótáink. „A MiG-21
F-13-mal oltalmazási, őrjáratozási, a MiG-15 biszszel felderítési feladatokat
láttak el. A felderítés északi határa: Demartica (helyesen: Demandice=Demend),
- Kozarovce (Garamkovácsi) - Nyitra. A felderítési feladatokat Szolnok,
Kecskemét, az oltalmazási feladatokat Szolnok, Kecskemét, Pápa, Taszár
repülőterekről végezték. Ellenséges tevékenységet a gépek nem észleltek.”
Igaz,
az egyik pilóta egy feléje kilőtt rakétapisztoly-lövedéket majdnem félreértett
és vissza akart lőni, de az utolsó pillanatban meggondolta magát.
A
csend nem tartott sokáig. 12.57-kor (moszkvai idő) az egyik gép jelentette az
OLP hadműveleti csoportjának, hogy „Nyitra területén mintegy 200-250 főből álló
tömeg csoportosul.” A hadosztály-összekötő csoport a város területe fölé 4 db
MiG-21 típusú gépet kért. A repülő-gépek 13.41-kor fölszálltak. „Nyitra
területén a 63. gépkocsizó lövészezred által elfoglalt laktanyát a nagy-számú
tömeg követelésére el kellett hagyni. A tömeg szétoszlatása érdekében a tömeg
fölé lőttek és repülő-gépekkel rácsapásokat hajtottak végre fegyverek
alkalmazása nélkül...”, írja a jelentés.
A
földről nézve egy kissé másként néz ki a dolog. Nyitrára a 33. gépkocsizó
lövészezred vonult be, a jelentésben szereplő 3 ezred pedig Érsekújvárra. Igaz,
mindkét helyen dühösen tüntetett a tömeg és a „kedélyek lecsillapítására”
mindkét helyen katonáink a tömeg feje fölé lőttek. Sem áldozat, sem sebesült
nem volt sehol. Nyitrán a tömeg azonnal szétszaladt. Ott volt szemtanúk szerint
a feleségek hazaráncigálták azonnal férjeiket. Érsekújváron, ahol nagy
többségben magyarok tüntettek katonáink ellen, a sortűz csak olaj volt a tűzre.
Az ezredparancsnok, hogy elkerüljön egy esetleges vérontást, megbocsáthatatlan
tragédiát, gyorsan döntött és kivonta az ezredet a városból. Ez egyedülálló és
bölcs döntés volt. Ismereteim szerint az egyetlen az egész megszállás alatt. A
lövészezredek jelentései szerint mindkét város felett működtek repülőgépeink és
rácsapások is voltak. Így feltehetően az OLP jelentése összemosta a két,
egymástól több mint 30 kilométerre történt eseményt.
Első
nap estig a magyar légierő összesen 94 repülőgép-bevetést hajtott végre. 47-et
MiG-15-tel, 44-et MiG-2l-gyel és 3-at MiG-l-gyel. Ellenséggel sehol sem
találkoztak. Az első nap végére tisztázódott, hogy a csehszlovák légierő
tevékenységével nem kell a továbbiakban számolniuk. Az őrjáratozás mennyisége
ezért 22-étől fokozatosan és gyors ütemben csökkent. Az elrendelt készültségi
szintet azonban csak augusztus 28-án 12.35-kor csökkentették a DHDSCS
intézkedésére. És végül szeptember 5-én 21.00-tól tértek vissza a normális békeviszonyok
szintjére.
A
légierő egyes gépei azonban továbbra is közreműködtek a megszállásban. Így a
hadosztályparancsnok kérésére augusztus utolsó napjaiban a magyarok által
megszállt és 26-ával időközben Nagyszombat (Trnava) vidékével kibővült
területről részletes légifénykép-sorozatot készítettek, és a hadosztály
igényeinek megfelelően a helikopterek is szolgálatban maradtak. Az utolsó gépek
a hadosztály hazatérésével, október végével települtek haza végleg.
A
végső számvetés így néz ki: 128 vadászrepülőgép-bevetés- 124 óra 17 perc -,
1228 Mi-1 helikopter felszállós - 622 óra 44 perc idővel - és végül 132 Li-2
szállítógép felszállás - 76 óra 03 perc idővel. Egy helikopteresemény történt,
a gép „erős széllökések, illetve a vezető tapasztalatlansága miatt összetört”.
Személyi sérülés nem volt.
A TAPASZTALATOK
A
magyar légierő közreműködése a megszállásban, pontosabban: felhasználása a
megszállásban ténylegesen közreműködő hadosztály tevékenységének támogatásában,
ha viszonylag rövid távú és kis méretű is volt, nagyon sok olyan tapasztalattal
gazdagította a korabeli magyar hadtudományt, amelyeket bár már akkor fölmértek,
valójában érdemben máig nem dolgoztak fel és főleg nem hasznosítottak. Közülük
a leglényegesebbnek az „öszvérmegoldás” tarthatatlanságának bebizonyítását
tartom. Az „öszvérmegoldás” alatt értem azt, amikor lévén kevés pénz
hadseregfejlesztésre, csak egy területet fejlesztenek az illetékesek, bízván
abban, hogy az képes lesz az összes többi terület igényét kielégíteni. Az OLP
parancsnoka a tapasztalatok összegzésekor jelentésében leszögezte: „A
szárazföldi csapatok támogatásának végrehajtását megnehezítette az a tény, hogy
vadászrepülő-erőink speciális honi vadászrepülő-egységeket képeznek, így sem
harci technikájuk, sem harckiképzésük, felkészültségük és anyagi technikai
biztosítottságuk szempontjából nem alkalmasak támogatófeladatok megfelelő
hatékonyságú végrehajtására...”. Ez a helyzetmegállapítás napjainkra még
fokozottabban érvényes. Hiába telt el kerek negyed század az események óta, e
téren a helyzet egy cseppet sem javult. És az Öböl-háború eléggé
kézzelfoghatóan bebizonyította, hogy a szárazföldi csapatok légi oltalmazás
nélkül egyszerűen megsemmisülnek. Légi támogatás nélkül pedig képtelenek
sikeres harcot vívni. Igaz, mostani honvédelmi alapelvünk nem tartja túlzottan
valószínűnek térségünkben egy totális háború kirobbanását rövid időn belül, de
nem is tartja kizártnak. A katonáknak pedig a valószínű legrosszabb helyzetre
kell felkészülniük.
Pataky Iván