A következő cikk a Magyar Nemzetben jelent meg, még 2006
márciusában. Néhány pontja ugyan már nem aktuális (pl.: a Honvédelmi Miniszter
személye), de mivel nagyon sok érdekes adatot és megállapítást tartalmaz ezért
úgy vélem fontos, hogy több helyen is olvasható legyen.
Magyar Nemzet
2006. március
29. (7. oldal)
Az expedíciós Gripenek sorsa
Felelőtlenség lenne külföldi műveletekre küldeni az új vadászgépeket
Zord Gábor László
Holnap rendezik Kecskeméten a múlt héten megérkezett Gripen
vadászgépek befogadó ceremóniáját, amelyen nemcsak a jelenleg nyeregben lévő
Juhász Ferenc irányította védelmi tárca, hanem a legmagasabb szocialista
vezetés is képviselteti magát – nem zárható ki a miniszterelnök részvétele sem.
Bármennyire kétélű fegyvernek tűnik is egy súlyos mérlegproblémákkal küzdő,
antimilitarista szellemű országban vadászgépekkel kampányolni,
úgy látszik, hogy a szocialisták az előremenekülést választják ebben a
kérdésben. Hiába azonban a kitüntetett figyelem a csaknem 240 milliárdos
beszerzési programnak, nagy bátorság kellene most ahhoz, hogy valaki megjósolja
az új vadászgépek magyarországi karrierjének sikerét.
A bizonytalanságért ugyanazok felelősek, akik most ünneplésükkel a védelmi
szektor állítólagos sikerének csinálnak propagandát.
Amikor ugyanis hatalomra kerülve a Medgyessy-kormány
úgy döntött, hogy nagyobb képességű, jóval drágább Gripenekről
ír alá megállapodást Svédországgal, elkövette a védelmi tervezés legsúlyosabb
hibáját. Sietősen – már 2003 februárjában – úgy döntött ugyanis erről a
beszerzési programról (a honvédségi fejlesztések közül a legnagyobb
volumenűről), hogy még az általa elindított védelmi felülvizsgálat eredményeit
sem várta meg. Erre még az sem jelenthet mentséget, hogy a Juhász-féle
felülvizsgálatot az új miniszterelnök nadrágszíj-politikája utólag teljesen
feleslegessé tette, mivel elvette az újonnan kialakított struktúrától a
megvalósításához szükséges költségvetést (a tárca a tervezetthez képest
egyharmaddal kap kevesebbet 2004-től kezdve). A Gripen-program
részletfizetéseit 2006-ig minimalizáló szerződésmódosítás – amelyre oly büszke
a miniszter környezete – a jövőben így nem sokat segíthet, hiszen a 2007-től
megemelkedő éves költségek amúgy is elviszik a fejlesztésre fordítható pénzek
túlnyomó részét.
Az „expedíciós”, levegőben utántölthető és precíziós bombázásra is alkalmassá
tehető Gripenek beszerzése szakmailag azonban már
akkor kifogásolható lépés volt, amikor a finanszírozási környezet a
jelenleginél még sokkal rózsásabban alakult, és Gyurcsány
Ferenc (a rá jellemző csúsztatással) még nem közölte kerek perec a NATO
főtitkárával, hogy ne is számítson a magyar védelmi büdzsé bővülésére. Ennek az
az oka, hogy egy olyan harcászati légierő, amely
mindössze tizennégy vadászgéppel és húsz-huszonnégy pilótával rendelkezik,
egyszerűen nem küldhet el négy Gripent és hat
repülőgép-vezetőt többcélú bevetésre hat hónapra a
Közel-Keletre vagy Közép-Ázsiába.
A számítást ott kezdhetjük, hogy a tízéves bérlet idejére a svéd logisztikai
rendszer hetvenszázalékos hadrafoghatóságot, azaz egyszerre kilenc-tíz gép
üzemképességét garantálja. Ha tehát négy gép, hat pilóta és a műszakiak
jelentős része missziós küldetésre megy, akkor idehaza mindössze öt-hat géppel
kell légtérvédelmi készültséget adni, gyakorló és kiképző repüléseket végezni,
ami nem elfogadható. Az expedíciós képesség vizionálása másrészt azért is
irreális, mert a tízéves programban szereplő 16 800 repült órából nem lehet
biztosítani a pilóták megfelelő jártasságát a bővebb feladatokhoz. A
kilátásokat az is rontja – bár ezt a HM korifeusai nem kürtölték világgá –,
hogy a fenti óraszámból levonják a svédországi kiképzést is. A magyar Gripenek csak a múlt héten szálltak le Kecskeméten, de az
öt magyar oktató kiképzésével, a nekik támogatást nyújtó svéd pilóták
repüléseivel ez a keret már hatszáz-hétszáz órával csökkent. Mire 2008-ban
együtt lesz a teljes Puma század, hogy nekivágjon a nagyra törő tervek
megvalósításának, a svédországi alapképzés további több száz órát vett el a
keretből. Az ugyanakkor stabilizálódó magyar Gripen-flotta
üzeméből fejenként és évente mindössze 60-80 órára számíthatnak a pilóták, ami
csak azért jobb a MiG–29-esekre jellemző vegetálásnál, mert a Gripen felhasználóbarátabb, és a
kiképzést – az orosz géppel ellentétben – korszerű szimulátor is segíti. Hogy a
repültóra-tervezés (amely a megcélzott képességek
elérésének ugyanolyan feltétele, mint az alkalmazott technológia korszerűsége)
kívánnivalót hagy maga után, azt még Juhász közvetlen környezetében is elismerik.
Egy magas rangú tisztviselő a minap már bevallotta: a 16 800 órás keretet
2013-ig (három évvel a szerződés lejárta előtt!) felélik, ha a hat kiválasztott
„expedíciós, többfeladatú” pilótának évente és fejenként 160-180 órát
biztosítanak. És ne feledjük, hogy ez együtt jár a pilótaállomány
differenciálásával, azaz ismét arra kárhoztatják egyik csoportjukat, hogy kevés
gyakorlattal legfeljebb a kecskeméti iskolakörön érezhesse magát biztonságban.
Hogy a hiányosságokat a HM-ben is érzékelik, arra a
név nélkül nyilatkozó tanácsadó szavai világítnak rá, miszerint a svédekkel már
előkészítettek egy szerződésmódosítást, amely kétszázalékos költségnövekedésért
cserébe több órát biztosítana a pumásoknak.
A 14 gépes keretszámot még az Orbán-kormány által aláírt első Gripen-szerződés állapította meg, csakhogy az egy korszerű
szinten megvalósuló, orosz alkatrészszállítástól független légtérvédelmi
képességet célzott meg, nem pedig expedíciós
felajánlást. Csak a miheztartás végett: a 2001. decemberi ügylet 108 milliárd
forintba került volna, amelyhez nagyjából 17 milliárdos fegyvercsomagot
terveztek. A 16 800 repült órát ehhez a lényegében egy feladatot tartalmazó
képességhez találták ki. Az Orbán-féle Gripen-csomag ára összhangban volt a megcélzott
képességgel, mindez illeszkedett a honvédség lehetőségeihez is; a szociálliberálisok nyújtózkodásukhoz már nem vettek
hosszabb takarót, Gyurcsány
meg egyenesen kihúzta alóluk az ágyat. De mi legyen a már
megérkezett öt, az elkészült hatodik és a gyártás alatt levő maradék nyolc JAS
39 EBS HU változatú Gripennel?
– adódik a kérdés. Az expedíciós vállalást csak újabb 50-80 százalékos
költségnövekedéssel lehetne megnyugtatóan teljesíteni, a teljes mennyiség
húsz-huszonnégy gépre emelésével. Ebből – és a 30-35 fős pilótaállományból –
már éppen ki lehetne küldeni négy gépet és hat pilótát misszióba, megfelelően
kiképezve anélkül, hogy az itthon maradók életét megkeserítenék. Ebben az
esetben azonban nyilvánvaló, hogy a védelmi költségvetést azonmód rehabilitálni
kell a GDP 1,8 százalékára, miközben a szárazföldi
expedíciós vállalásokat le kell faragni. Mivel ez az út aligha lesz járható a
tetemes államháztartási hiány miatt, reálisan marad a 14 Gripen
légvédelmi orientációval, másodlagos földi célok elleni és felderítőképességgel.
Az új gépek megnövekedett technikai potenciáljának
kihasználása ilyen körülmények között javarészt megvalósíthatatlan, bár
hosszabb távon arra lenne esély, hogy a vadászgéppel nem rendelkező balti
országok NATO-légvédelméből három hónapos rotációban kivegyék a részüket.
Akkor, amikor az árvízi védekezésben nélkülözhetetlen honvédségi
helikopterflotta jövőjének, a légvédelmi rakéták pótlásának, a réskitöltő
radarrendszernek, a szárazföldi csapatok technikai modernizációjának a
finanszírozása nem biztosított, be kell fejezni a vadászgépekkel kapcsolatos
álmodozást is.