Top Gun
1993/11. szám 28-29. oldal.
Légi puccs Venezuelában
Újsághír: „Sikertelen puccskísérletet hajtott végre tegnap
reggel a venezuelai légierő egyik tábornoka a légierő néhány egységének
támogatásával. A hatalomátvételé kísérlet a kormány hű egységek ellenállásán a
délé órákra meg bukott” (1992. 10. 28.)
A
fentiek alapján az olvasók úgy képzelhetik, hogy itt egy alapvetően rosszul
szervezett, bukásra ítélt akcióról volt szó, ahol némi vadnyugati stílusú
pufogtatás után a déli nap melegétől lelohadtak az indulatok, és mindenki
megkezdte délutáni sziesztáját. Hát nem egészen így történt, nézzük, mi is a
valóság!
ELŐZMÉNYEK
A
novemberi akciót megelőzően Chavez alezredes ejtőernyős alakulata élén
februárban már próbálkozott hatalomátvétellel, de sikertelenül. (Chavez azóta
egy sötét állami intézmény hűvösén gondolkodik a bajtársak hűtlenségén, akik
nem csatlakoztak hozzá.)
Visconti
dandártábornok, a légierő egyik parancsnoka viszont az elbukott akció óta, a
tapasztalatok birtokában, tervezhette az újabb hatalomátvételt. Beosztásánál
fogva jóval komolyabb erőkre számíthatott, így több esélye volt a sikerre. A
december 15-i Légierő Napja alkalmából tervezett légibemutatóra hivatkozva a
Maracaibo Iégitámaszpontról áthelyeztette a 15. Különleges Repülőcsoport 12
darab OV-10D Bronco könnyű csatarepülőgépét a Palo Negro támaszpontra, amely a
szervezkedés központja volt. A lázadók itt komoly erőkre számíthattak, mivel
ezen a bázison települt a 16. Vadászrepülő Csoport 24 darab F-16 vadászgépe, a
6. Légi Szállítócsoport nyolc C-130H Hercules és hat G-222 szállítógépe, két
B-707 légi utántöltő gépe, a 10. Különleges Helikopteres akciócsoport nyolc
Super Puma és tizenkét UH-1D helikoptere, valamint a 11. Vadászrepülő Csoport
16 darab Mirage 50EV gépével!
AKCIÓ INDUL !
November
27-én hajnali 3.30-kor a lázadó csapatok Visconti tábornok vezérletével
sikeresen megszállták a Palo Negro légitámaszpont nagy részét, de ekkor érte
őket az első csalódás is. Míg az átvezényelt Bronco alakulat állományának nagy
része csatlakozott, a 16. Vadászcsoport tisztjei a várakozással ellentétben
megtagadták az együttműködést. Az ügyelet értesítette a készültségi
szolgálatot, és a két F-16A riadóstarttal felszállva átrepült a Barquisimeto
légitámaszpontra. A földi személyzet épületére tüzet nyitva, majd a
személyzetet fogságba ejtve azonban a puccsisták meg tudták akadályozni a többi
F-16 üzembe helyezését és felszállását.
Ugyanebben
az időben más tiszti csoportok átvették a hatalmat és az irányítást a közeli
Sucre-ban, a Légierő Akadémia és Repülőiskola bázisán, ahol a 7. és 14.
Repülőkiképző Csoport települt T-34A, T-27 Tucano és T-2D Buckeye gépekkel
Egy
órával később, 4.30-kor egy katonai és rendőregységekből, valamint együttműködő
baloldali gerillákból álló csoport megszállta a TV-adót, és felvételről
bejátszották a bebörtönzött Cha-vez alezredes kiáltványát. Más egységek a
főváros, Caracas légitámaszpontját foglalták el.
Reggel
6.15-kor a Palo Negro támaszpontról felszállt három Mirage-50 vadászgép
alacsony áthúzása adott hangos és feltűnő ébresztőt Caracas fölött, majd a
gépek támadást intéztek a hadsereg több laktanyája ellen. Velük egy időben
tucatnyi Bronco könnyű csatarepülőgép, Tucano és Buckeye felfegyverzett
iskolagép is megjelent a főváros fölött, és 127 kg-os bombákkal, 70 mm-es
rakéta-sorozatlövőkkel, majd fedélzeti gépágyúkkal és géppuskákkal támadták az
elnöki palotát, az elnöki testőrség laktanyáját, a külügyminisztérium és a
rendőrparancsnokság épületét. Ezalatt a puccshoz csatlakozó helikopterek néhány
Bronco támogatásával a Palo Negro és a Sucre támaszpontokon a lázadáshoz nem
csatlakozó, kormányhű csapatok állásait rohamozták. A katonák azonban itt
visszalőttek, és kézifegyverekkel, 20 mm-es gépágyúval lelőtték az egyik támadó
Broncót, amelynek kétfőnyi személyzete kénytelen volt katapultálni.
ELLENAKCIÓ ÉS ELLENTÁMADÁS
Hét
óra tájban azután váratlanul fordult a kocka. Ekkor meglepetésszerűen
bedübörgött Caracas fölé a Barquisimeto légitámaszpontra menekített és ott újra
feltankolt két F-16-os! A Vadászsólymok pár perc alatt, néhány vad és ijesztő
rácsapással szétkergették a város fölött addig szabadon garázdálkodó támadókat,
majd 20 mm-es gépágyúikkal mélyrepülésben több támadást intéztek a puccsisták
kezén lévő légitámaszpont ellen.
Válaszul a lázadók Mirage-50 és Bronco gépeikkel megtámadták a Palo Negró-tól 150 km-re lévő Barquisimeto támaszpontot is, hogy megakadályozzák a légierő kormányhű egységeit a további bevetésekben. A támadók a földön elpusztították a 12. Vadászcsoport három F-5A könnyű vadászgépét, 30 mm-es gépágyúsorozattól megsérült egy MID-80 utasszállító gép is. Az F-16-okon azonban karcolás sem esett, így egyiknek sikerült felszállnia, és a kialakuló légi harcban két Broncót kilőnie a támadók közül (egyik pilóta katapultált, a másik meghalt). Közben Caracasban a katonai rendőrség visszafoglalta a TV-adót, és a hadsereg egyik gépesített zászlóalja bekerítette a puccsisták kezén lévő légitámaszpontot. A délelőtt folyamán azonban a Broncók és Tucanók újra visszatértek a főváros fölé, és folytatták az elnöki palota, a laktanyák és most már a támaszpontot bekerítő egységek ellen is a légitámadásokat. A folyamatos váltásban rohamozó gépek ezúttal 127 mm-es Zuni típusú rakétákat is bevetettek. A támadások mindaddig folytatódtak, amíg újra érkezett egy F-16-os, és fenyegetően kezdett körözni a város fölött. Mivel a főváros nagy sebességű gépek számára elég szűk völgyben fekszik, az F-16 pilótája többször is zuhanórepülésben csapott le, megpróbálta Sidewinder rakétáinak infra célkereső fejével vagy a gépágyú célzókészüléke célgyűrűjével befogni az alacsonyantámadó gépeket. A Broncók és Tucanók pilótái a völgyekben vadul manőverezve, alacsonyan, kis sebességű éles fordulókkal próbáltak elszakadni, álcázófestéses gépeikkel a fás-ligetes háttér előtt eltűnni a rájuk vadászó harci gép elől. Az F-16 pilótájának végül is csak egy T-27 Tucanót sikerült „puskavégre kapni”. A saját megítélése szerint gyenge eredményen feldühödött vadászpilóta utolsó sikertelen támadása után, teljes utánégetésre kapcsolva, hangsebességnél gyorsabban zúgott végig a háztetők fölött, a városon végigdübörgő hangrobbanással erősítve tekintélyét (és a helyi üvegesek bevételét). A fogyó üzemanyag azonban hazatérésre kényszeríttette a Vadászsólymot (Barquisimeto 300 km-re volt), így a fővárost tovább bombázták és lőtték a lázadók gépei. Déltájban azonban az egyik rácsapást végző Broncót géppuskasorozat érte, leállt a bal hajtómű. A gép magasságát veszítve a légitámaszpont felé imbolygott, kényszerleszállásra szorult, de nem nyílt ki a bal főfutója (valószínűleg hidraulikacsövet is ért találat). A futónyitási kísérlet után kb. 130 méter magasságon kigyulladt a már álló hajtómű. A személyzet katapultált, és a gép a támaszpont területén lezuhant.
VÉGEREDMÉNY
Délután
egy óra tájban a támadó gépek elhagyták Caracas légterét. Lehet, hogy
figyelmeztetést kaptak, mert pár perc múlva újra egy F-16-os csapott le tüzet
szórva a légitámaszpontra, majd a város fölött eldübörögve félreérthetetlenül
tudtára adta mindenkinek, hogy „ki az úr a háznál”. Pár perccel később a
kormányhű csapatok a szórványos ellenállást legyűrve megkezdték a támaszpont
visszafoglalását a puccsistáktól.
Ekkor
már nyilvánvaló volt, hogy a katonai hatalomátvétel elbukott, így Visconti
tábornok az egyik C-130 Herculessel és 92 tisztjével együtt Peruba menekült.
Két Mirage-50-essel és egy Broncóval pilótáik a Holland Antillákhoz tartozó
Aruba szigetén, illetve Curacaóban kerestek menedéket. Több Puma helikoptert
szintén megszöktetett személyzetük, az elhagyott gépeket később különböző
vidéki helyszíneken találták meg (a helikopterek hatótávolsága túl kicsi volt a
külföldre jutáshoz). Több mint 500, a puccsistákhoz csatlakozott katonatisztet
és 800 sorkatonát tartóztattak le.
Az
események egyik fontos tanulsága, hogy mindössze két F-16-os vadászgépnek a
légierő korszerűtlenebb (ill. más feladatokra alkalmazott), de számszerűen
jelentős többségével szembeszállva sikerűit döntő légifölényt kiharcolnia. Még
a Mirage-5-ből némi korszerűsítéssel Mirage-50-né „feltupírozott” gépek pilótái
sem merészkedtek odáig, hogy szembeszálljanak a Vadászsólymokkal, így a
hatalomátvétel meghiúsításában gépeikkel a kormányhű pilóták játszották a döntő
szerepet. Az F-16-osok fellépésükkel nyilvánvalóvá tették, hogy míg ők a
levegőben vannak, addig a lázadók hatásos légi támogatásra nem számíthatnak,
így a puccs kudarcra van ítélve!
Az viszont elszomorító, hogy mint a hasonló esetekben
általában, itt is elsősorban a vétlen és kívülálló polgári lakosság adta meg az
árát az önjelölt „népvezérek” hatalomvágyának. A harcoknak, és főleg a főváros,
Caracas elleni légitámadásoknak több mint 170 halott (közülők 27 katona), és
több száz sebesült áldozata volt.
az
Air Force Monthly alapján:
Molnár
László